مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18833 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

موضوعاتي كه قرآن كريم براي تفكر سودمند ارائه كرده چيست؟
: قرآن كريم سه موضوع براي تفكّرِ مفيد و سودمند ارائه ميدهد:
1. طبيعت
در سراسر قرآن آيات زيادي است كه طبيعت، يعني زمين، آسمان، ستارگان، خورشيد، ماه، ابر، باران، جريان باد، حركت كشتيها در درياها، گياهان، حيوانات و بالأخره هر امر محسوسي را كه بشر در اطراف خود ميبيند به عنوان موضوعاتي كه دربارة آن دقيقاً بايد انديشيد و تفكّر و نتيجهگيري كرد ياد كرده است. براي نمونه يك آيه ذكر ميكنيم:
«قُلْ اُنْظُروا ماذا فيِ السَّمواتِ وَ الْاَرْضِ» يونس/101
[بگو به مردم: دقّت و مطالعه كنيد، ببينيد در آسمانها و زمين چه چيزهايي هست.]
2. تاريخ
در قرآن آيات بسياري است كه به مطالعة اقوام گذشته دعوت ميكند و آن را مانند يك منبع براي كسب علم معرّفي ميكند. از نظر قرآن، تاريخِ بشر و تحوّلات آن بر طبق يك سلسله سنن و نواميس صورت ميگيرد، عزّتها و ذلّتها، و موفّقيّيتها و شكستها، و خوشبختيها و بدبختيهاي تاريخي حسابهايي دقيق و منظّم دارد و با شناختن آن حسابها و قانونها ميتوان تاريخ حاضر را تحت فرمان درآورد و به سود سعادت خود و مردم حاضر از آن بهرهگيري كرد. اينك يك آيه به عنوان نمونه:
«قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسيروا فِي الْاَرْضِ فَانْظُروا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ» آل عمران/137
[پيش از شما سنّتها و قانونهايي عملاً به وقوع پيوسته است. پس در زمين و آثار تاريخي گذشتگان گردش و كاوش كنيد و ببينيد پايان كار كساني كه حقايقي را كه از طريق وحي به آنها عرضه داشتيم دروغ پنداشتند به كجا انجاميد.]
3. ضمير انسان
قرآن ضمير انساني را به عنوان يك منبع معرفت ويژه نام ميبرد. از نظر قرآن، سراسر خلقت، آيات الهي و علائم و نشانههايي براي كشف حقيقت است. قرآن، از جهان خارج انسان به «آفاق» و از جهان درون انسان، به «انفس» تعبير ميكند (فصلت / 53).

مجموعه آثار شهيد مطهري ج2 – انسان و ايمان
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.